Projecte de repoblació de la Roureda

La part baixa de la roureda del Mas Llandrius forma part del catàleg de l’inventari de Boscos Singulars de Catalunya, que va dur a terme el CREAF (Centre Recerca Ecològica i Aplicacions Forestals ) per encàrrec del Departament de Medi Ambient de la Generalitat de Catalunya. Es tracta d’una reserva forestal a evolució natural d’una superfície total de 9 hectàrees. La reserva ha estat constituïda en el marc del programa Selvans, promogut inicialment per la Diputació de Girona i que consisteix a crear reserves en boscos madurs.
Aquesta reserva s’ha creat per la maduresa dels exemplars de roure de fulla gran (Quercus petrae) que s’hi troben. Alguns exemplars tenen entre 140 i 200 anys amb volums en peu de més de 450 m/ha. Aquestes reserves pretenen promoure l’existència actual o futura de boscos vells sotmesos a una dinàmica d’evolució i regeneració naturals, així com promoure les característiques que tenen associades aquests boscos: exemplars vells amb cavitats, fusta morta en peu, fusta morta a terra, així com les espècies i comunitats associades a aquestes característiques.
L’objectiu del Patronat Germans Vila Riera, assessorat per les entitats tècniques esmentades, ha estat la repoblació i substitució del pi roig pel roure de fulla gran a la part superior del turó de la Rovira dins de la finca del Mas Llandrius.
Fases del projecte:
Durant l’hivern de 2012 es va dur a terme una forta aclarida a la pineda de la part alta de la finca tallant una part important dels peus de pi roig (Pinus sylvestris) i deixant tots els peus de bedoll (Betula pendula) i d’altres espècies caducifòlies. Aquesta actuació tenia la intenció d’obrir prou espai per aconseguir la regeneració natural del roure. Posteriorment, com a resultat d’aquesta intervenció, els pins vius que encara quedaven en peu van caure com a conseqüència de ventades.
L’any 2013, després d’una acurada prospecció visual, es protegiren totes les plàntules de roure que havien germinat o rebrotat amb un tub resistent. Aquesta tasca va ser duta a terme per alumnes i professors de la SES Germans Vila Riera de Camprodon.
Durant la tardor de 2014, els esmentats alumnes van dur a terme la tasca de recol·lecció de 1000 llavors de roure de fulla gran. Aquestes llavors es conservaren en un lloc sec i fresc fins a la primavera de l’any següent.
El masover de la finca va procedir a desbrossar la zona de plantació, i a llaurar i abonar el terreny de la part superior del Turó de la Rovira.
A principis de la primavera de 2015 se sembraren les llavors recollides durant la tardor anterior en safates específiques per a plantes forestals.
Germinació: 500 llavors es dipositaren a la SES Germans Vila Riera i les altres 500 al Centre de la Propietat Forestal de Breda.
El maig de 2016 el personal especialitzat de l’esmentat centre de Breda plantaren 480 plàntules de roure de fulla gran nascudes l´any anterior.